WALIMATUL URUS MENGIKUT ADAT ISTIADAT MASYARAKAT JAWA




PENDAHULUAN

Kebudayaan asli Jawa telah wujud sejak zaman pra-sejarah lagi iaitu dengan kedatangan bangsa hindu di Jawa. Maka dalam adat istiadat Jawa juga tidak terlepas daripada dipengaruhi oleh unsur-unsur asli Jawa, Hindu dan Islam. Dalam menelusuri nilai adat istiadat Jawa ini, terungkap nilai-nilai yang lebih mendalam orang Jawa iaitu nilai kebersamaan, keakraban, dan keturunan sekaligus meletakkan individu adalah sama darjatnya antara satu sama lain kecuali golongan yang memiliki kedudukan yang lebih tinggi dalam masyarakat.

Daripada tema adat dan upacara perkahwinan adat Jawa khususnya dapat dilihat dalam hal-hal yang berkaitan dengan adat-adat sebelum perkahwinan, adat istiadat ketika upacara perkahwinan dan adat-adat selepasnya. Ketiga-tiga unsur tersebut cuba melihat bagaimana proses perlaksanaan dan pemantapan suatu adat dalam perkahwinan masyarakat Jawa dalam bentuk aturan yang ditetapkan dalam adat mahupun dalam upacara yang dilaksanakan.

Kesimpulanya, masyarakat Jawa mempunyai perkaitan yang amat kuat mengenai aspek psikologi dan sosial. Dari sudut psikologi dapat dilihat tujuan dan kepercayaan daripada sesuatu adat itu dilakukan sementara dari sudut sosialnya pula mereka sering mendambakan keharmoniaan dalam kehidupan mereka. Mereka juga sentiasa mencari keselarasan diantara manusia dengan manusia dan manusia dengan alam. Kesemuanya adalah berkait rapat dengan nilai Jawa yang masih diamalkan dikalangan masyarakat dengan tujuan mencari keharmonian diantara anggota masyarakat disamping mengharapkan keredhaan Allah.      

KONSEP  WALIMATUL URUS

Pengertian bagi walimatul urus adalah kenduri bagi meraikan atau merayakan pengantin baru. Walimah juga ialah jamuan adat kebiasaan yang dibuat kerana Allah, bukan jamuan kebanggaan dan bukan sumber untuk mendapat keuntungan duniawi.[1]

Dalil yang menyatakan mengenai perkahwinan di dalam Al-Quran :

والله جعل لكم من أنفسكم أزوجا وجعل لكم من أزوجكم بنين وحفدة ورزقكم من الطيبت أفبالبطل يؤمنون وبنعمت الله هم يكفرون
 Maksudnya : “dan Allah menjadikan kamu pasangan (suami dan isteri) dari jenis kamu sendiri dan menjadikan anak dan cucu bagimu dari pasanganmu, serta memberimu rezeki yang baik. Mengapa mereka beriman kepada yang batil dan mengingkari nikmat Allah ?”[2]
Serta mengadakan walimah berdasarkan Sabda Rasulullah S.A.W:
أَولم ولو بشاَة
Maksudnya : “berwalimahlah engkau walaupun dengan seekor kambing”. (Riwayat Bukhari)Lazimnya, majlis walimah diadakan sebagai satu bentuk pengisytiharan kepada umum bahawa telah terbentuk suatu ikatan halal antara lelaki dan perempuan agar kekeliruan tidak berlaku di kemudian hari. Rasulullah S.A.W juga telah mengarahkan agarsetiap perkahwinan dihebahkan kepada umum, selain tujuannya utuk mengesahkan telah berlakunya pernikahan tersebut ialah sekurang-kurangnya perlu ada dua orang saksi.

Walimah boleh diadakan pada waktu akad nikah, atau selepasnya ataupun setelah kedua-dua suami isteri bersetubuh. Masalah ini terserah menurut adat setempat. Menurut Riwayat Rasulullah S.A.W, Baginda mengundang sahabat-sahabat untuk berwalimah setelah Baginda mencampuri isterinya Zainab.[3]

TUJUAN WALIMATUL URUS

            Tujuan mengadakan majlis walimah adalah  untuk mengumumkan pernikahan di samping menggembirakan pengantin yang baru menjejaki jinjang pelamin dan ia juga sebagai tanda kegembiraan orang tua kerana mendapat menantu baru. Pengumuman yang sebaik-baknya ialah majlis perkahwinan yang diadakan di masjid dan dipukul gendang rebana.

Sabda Rasulullah S.A.W maksudnya :

“ Umumkanlah perkahwinan dan selenggarakanlah di masjid dan pukullah gendang dan rebana pada hari perkahwinan itu”. (Riwayat Ahmad dan Tirmizi)[4]
Oleh yang demikian, dalam meraikan kegembiraan tersebut adalah penting bagi kita untuk membezakan antara adat dan ibadat yang perlu dipatuhi. Tidak menjadi kesalahan kepada kita untuk mengikut adat resam sesebuah kaum asalkan adat itu tidak bertentangan dengan syara’.

Islam menggalakkan hiburan yang sederhana dan sopan dengan menggariskan beberapa syarat seperti berikut :
1.      Tiada pergaulan bebas antara lelaki dan wanita yang bukan mahram.
2.      Nyanyian dan muzik yang digunakan tidak menimbulkan nafsu.
3.      Tidak melalaikan ingatan dan kewajipan terhadap Allah.
4.      Seni kata nyanyian tidak mengandungi perkataan-perkataan cabul atau tidak sopan.[5]

PEMBAHAGIAN HUKUM WALIMATUL URUS

Hukum Mengadakan Majlis Walimatul Urus
Daripada Syeikh Ahmad Bin Husain Al-Isfani  mengatakan bahawa hukum mengadakan walimatul urus adalah sunat, sedangkan memenuhi undangannya adalah wajib di hadiri kecuali memiliki uzur syar’i.[6]
Selain itu, Abdul Azhim Bin Badawi Al-Khalafi dalam penulisannya mengatakan wajib bagi orang yang menikah untuk menyelenggara walimah setelah menggauli isteri, sebagaimana perintah Nabi S.A.W kepada hadith yang telah diriwayatkan oleh Buraidah Bin Al-Hasyib, ia berkata :

 لما خطب على فاطمة رضى الله عنها قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إنه لا بد للعرش من وليمة

Maksudnya : Tatkala Ali meminang Fatimah R.A ia berkata, Rasulullah S.A.W bersabda, “sesungguhnya merupakan keharusan bagi pengantin untuk menyeleggarakan walimah”.

Ada beberapa hal yang harus diperhatikan, iaitu :
PERTAMA : Walimah hendaklah diselenggara selama tiga hari setelah dukhul (suami menggauli isteri)
KEDUA : Mengundang orang-orang soleh untuk menghadiri walimah tersebut, baik dari kalangan orang miskin mahupun orang kaya.
KETIGA : Menyelenggara walimah dengan seekor kambing atau lebih jika ia memiliki keluasan rezeki.[7]

Hukum Menghadiri Majlis Walimatul Urus

Menerima jemputan ke majlis perkahwinan adalah wajib terhadap setiap orang yang di jemput kecuali ada sesuatu keuzuran. Tidak dapat menghadirinya disebabkan sakit atau sebagainya. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W.[8]

Hukum menghadiri kenduri kahwin adalah wajib bagi orang yang dijemput. Sabda Nabi S.A.W :
إذا دعي أحدكم إلى الوليمة فلياتها

Maksudnya : apabila kamu dijemput ke kenduri walimah, maka pergilah. (Riwayat Bukhari, no 4878).[9]

DIFINISI ADAT DAN ‘URF
           
        Perkataan adat mempunyai pelbagai takrif. Mengikut Kamus Dewan Bahasa, adat membawa maksud peraturan yang sudah diamalkan turun temurun (sejak dahulu kala) di dalam sesebuah masyarakat sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus dipatuhi. Selain itu, adat juga ditakrifkan sebagai cara yang sudah menjadi kebiasaan dan sifat.
Muhammad Al-Jurjani menjelaskan bahawa adat adalah sebagai amalan atau pegangan manusia yang berkekalan mengikut pertimbangan akal fikiran yang dilakukan secara berulangan. Ini bermaksud, adat ialah suatu perkara yang menjadi amalan serta kelaziman atau kebiasaan yang dilakukan oleh manusia sejak dari dahulu lagi sehingga sekarang. Adat yang diamalkan itu dilakukan secara berterusan selagi ia diterima masyarakat. Ada sesetengah pendapat bahawa adat merupakan perkataan berulang-ulang yang mantap pada jiwa cara hidup yang sihat.
Kebanyakan pendapat membahagikan adat kepada empat bahagian iaitu, adat sebenar adat, adat yang diadatkan, adat yang teradat dan adat istiadat. Islam tidak menolak semua sekali budaya yang sudah diamalkan oleh masyarakat. Kebiasaanya ‘urf telah diterima sebagai salah satu sumber hukum Islam.[10]
Sementara ‘urf  pula ditakrifkan sebagai perkara yang ditetapkan dalam manusia dari segi akal fikiran dan diterima baik oleh tabiat yang sejahtera atau sempurna iaitu tiap-tiap perkara yang tetap di dalam jiwa atau diri seseorang dan dirasakan seksa kerana dilakukan berulang kali. Perkara yang dilakukan berulang kali ini berpunca dari perkara-perkara yang dianggap baik oelh akal fikiran serta diterima oleh orang-orang yang mempunyai perasaan yang waras di dalam satu kumpulan.
Bagaimanapun, sangat penting bahawa ‘urf atau kelaziman berkenaan adalah tidak bertentangan dengan nas syarak atau prinsip umum syariat Islam. Kalau ianya bertentangan dengan hal-hal berkenaan, ia mesti dibatalkan. Dalam bahasa para fuqaha’, ‘urf seperti itu sebagai ‘urf fasid, iaitu kelaziman buruk dan tidak diterima sebagai sumber hukum.[11]

PENGENALAN MASYARAKAT JAWA
           
            Orang Jawa dari segi zahirnya, berkulit sawo matang, berbadan sederhana besar serta tegap dan selalu berlemah lembut serta berbudi bahasa. Etnik Jawa merupakan sebahagian daripada kelompok Melayu yang terdapat di Malaysia dan sudah lama bertapak disini. Pada masa ini, penempatan orang Jawa tertumpu dibahagian barat Semenanjung Malaysia terutama di Barat Johor, Selangor dan Perak. Dipercayai, tempat yang mula-mula diduduki adalah kawasan Padang, Parit Jawa, Muar.
Orang Jawa berhijrah ke Tanah Melayu pada awal abad ke-20 untuk bekerja sebagai buruh di ladang kopi, lading getah dan juga di lombong-lombong bijih timah. Kedatangan mereka ke Tanah Melayu bukan sahaja untuk bekerja di ladang tetapi, juga dipengaruhi oleh faktor ekonomi, politik dan sosial.
        Menurut Wikipedia, kebanyakan imigran Jawa yang datang ke Tanah Melayu berasal dari beberapa buah  daerah di Pulau Jawa seperti di Jawa Barat, Jawa Tengah dan Jawa Timur seperti dari kawasan Madiun, Ponogoro, Kudrejo, Lebumin, Demek dan Magelan.
            Sejarah mengatakan bahawa, imigrin Jawa berhijrah ke beberapa pulau lain sebelum ke Tanah Melayu. Antara pulau yang menjadi kawasan penempatan mereka ialah Singapura dan Palembang.
          Etnik Jawa era 60-an menggunakan nama seperti Suparji, Wagiman, Supendi dan selainnya bagi kaum lelaki dan nama seperti Supinah, Tukijah, Jumiton dan sebagainya bagi kaum perempuan. Mereka juga sering menggunkan nama seperti Man, Ganden, Amat Ireng dan sebagainya namun, nama dan gelaran itu sudah tidak diguna pakai lagi seiring dengan  peredaran zaman.[12]

ADAT ISTIADAT PERKAHWINAN MASYARAKAT JAWA

            Kini adat istiadat menjadi kurang penting dalam kehidupan moden dan upacara pernikahan adat makin jarang dilakukan. Padahal pernikahan adalah peristiwa yang sangat penting dalam kehidupan seseorang dan upacara-upacara yang dilaksanakan di dalam pernikahan merupakan adat dan tradisi yang perlu dilestarikan.[13]
            Antara upacara-upacara yang dilakukan dari pelamaran sampai resepsi, simbolisme, dan makna upacara dan bahan-bahan yang digunakan.
·         Pelamaran
       
            Secara adat pelamaran terdiri dari tiga bahagian iaitu :
1.               Nontoni : Nontoni adalah langkah pertama untuk pernikahan seorang lelaki dengan orang tuanya iaitu pergi ke rumah gadis untuk melihat dan memutuskan kalau dia mahu melamar gadis tersebut.

2.            Nglamar : saudara lelaki disuruh untuk menyampaikan lamaran secara lisan atau tertulis.

3.            Srah-srahan : Jika gadis tersebut setuju untuk bernikah, upacara srah-srahan diadakan. Peningset, bermacam-macam hadiah diberikan oleh lelaki kepada gadis  untuk menentukan pertunangan. Hadiah biasanya termasuk pakaian, perhiasan, alat-alat rumah tangga, wang dan lain-lain. Tergantung kepada kemampuan keluarga pengantin lelaki.
            Kini, kerana orang tua makin jarang menjodohkan anaknya dan kebanyakan orang muda berpacaran terlebih dahulu, upacara nantoni tidak dilakukan lagi. Walaupun orang muda memutuskan untuk menikah sendiri, calon pengantin lelaki biasanya masih melamar secara rasmi dengan cara ngalamar.[14]

UPACARA SEBELUM PERNIKAHAN
· 
 Persiapan
       
Sesudah pelamaran seorang lelaki diterima oleh seorang wanita, perencanaan pernikahan dimulakan. Majlis pernikahan merupakan tanggungjawab orang tua pengantin perempuan dan upacara-upacara biasanya diselenggarakan dirumahnya. Hari yang baik untuk pernikahan ditentukan secara adat, bulan yang baik untuk pernikahan dipilih menurut bulan Jawa, kalau sesuai dan tanggal lahir kedua pengantin dihitung untuk menentukan hari upacara.

Tarub

           Secara fungsinya, tarub (daun kelapa yang masih muda) adalah tempat sementara untuk tamu didepan rumah, tetapi kepentingannya lebih kepada fizikal sahaja. Tuwuhan, daun-daun dan buah-buahan yang digantung dikiri dan kanan gerbang atau pintu masuk mempunyai ertinya yang tersendiri. Upacara pernikahan dimulai dengan pemasangan bleketepe ( anyaman daun kelapa yang hijau), anyaman janur yang kecil yang digantung di tengah gerbang untuk menghalau roh-roh jahat.

 Sesaji

      Ada banyak perkara yang perlu diuruskan sebelum upacara bermula. Salah satunya ialah sesaji atau sajen. Kehendak orang yang menyajikan sajen adalah upacara-upacara selamat dan sejahtera, sehingga upacara lancar, selamat dan tidak ada kekurangan. Sesaji terdiri daripada berbagai jenis makanan, buahan-buahan dan minuman, bunga-bunga dan bahan-bahan lain. Ada beberapa sesaji yang disediakan khusus untuk upacara-upacara pernikahan dan campuran bahan-bahan untuk setiap sesaji tergantung pada maksud dan maknanya.

·                   Nyantri

Upacara nyantri adalah menitipkan calon pengantin lelaki kepada keluarga pengantin perempuan sehari hinnga dua hari sebelum pernikahan. Calon pengantin lelaki akan ditempatkan dirumah saudara atau tetangga terdekat. Upacara nyantri ini dimaksudkan untuk melancarkan jalanya upacara pernikahan sehingga saat-saat upacara pernikahan dilangsungkan. Maka calon pengantin lelaki sudah siap ditempatkan sehingga tidak menyusahkan pihak keluarga pengantin perempuan.[15]

·                Siraman

           Upacara siram-siraman dari kata dasar (Jawa) yang bererti mandi. Siraman yang dimaksudkan adalah memandikan calon pengantin yang bererti membersihkan diri agar menjadi suci dan bersih. Antara bahan-bahan untuk upacara siraman :

1.         Bunga kembang setaman secukupnya.
2.         Lima macam konyoh panca warna (penggosok badan yang terbuat dari beras kencur yang diletak pewarna).
3.         Dua biji kelapa hijau yang tua masih ada sabutnya .
4.         Kendi atai klenting.
5.         Lima macam bangun tulak (kain putih yang tepinya diwarnai biru).
6.         Daun-daun : kluih, koro, awar-awar, turi, dadap srep, alang-alang.
7.         Satu macam kayu sekandang (kain tenun berwarna coklat ada garis-garis benang kuning).
8.         Tikar berukuran ½ meter persegi.
9.         Satu macam pulo watu (kain berwarna putih lorek hitam), sehelai letrek (kain kuning), sehelai jingo (kain merah).
10.     Sabun dan handuk.[16]

·            Pemecahan Kendhi

            Sesudah acara siraman diselesaikan, ibu pengantin menjatuhkan dan memecahkan kendhi pemacahan ini adalah simbol pengantin sudah dewasa dan siap untuk meninggalkan keluarga untuk memulakan kehidupan baru selepas bernikah dengan keluarga sendiri, orang tuanya tidak mempuyai tanggungjawab lagi.[17]


UPACARA PERNIKAHAN

·         Upacara Akad Nikah

       Akad nikah adalah upacara pernikahan agama dan secara rasmi. Menurut pemerintah cuma nikah yang perlu dilaksanakan untuk bernikah secara hukum. Upacara ini boleh dilakukan di gereja untuk orang kristian, di masjid untuk orang Islam ataupun dirumah. Berikut adalah cara akad nikah Islam yang diselenggarakan dirumah pengantin perempuan. Pengantin perempuan memakai kain dengan kebaya putih yang halus sekali dan juga memakai bunga melati dirambutnya. Pengantin lelaki memakai jas dan kopiah dan duduk di seberang meja dari calon isteri yang duduk ditengah ibu dan bapanya.
        Pertama penghulu dari urusan agama membaca syarat-syarat untuk pernikahan. Pengantin lelaki harus menyetujui untuk memenuhi semua sayarat-syarat ini dan bersumpah untuk menjaga dan melindungi isterinya. Ayah pengantin lelaki menyerahkan anak perempuannya kepada pengantin lelaki. Sesudah kedua belah pihak sudah setuju untuk dinikahkan,  kedua pengantin dan kedua orang saksi menandatangani surat nikah. Kedua saksi ini dihadirkan untuk menentukan bahawa kedua pengantin bernikah atas keinginan sendiri, bukan paksaan.[18]

·         Upacara Panggih

            Pada siang hari sesudah akad nikah upacara pernikahan adat dilaksanakan. Untuk acara ini, orang tua lelaki tidak di benarkan ikut. Pasangan pengantin memakai pakaian tradisional. Pertama, ada ‘temu pengantin’, pengantin lelaki membawa pisang raja sebagai tanda dia sudah siap dan masuk gerbang atau pintu depan diikuti dua orang pendamping (saudara atau kawan yang akrab dengan orang tuanya) yang membawa payung. Lalu kedua pengantin menukar kembar mayang sebagai tanda pengantin masih suci, belum kahwin. Kembar mayang ini di lempar di atas tarub untuk melambangkan hidup pasangan nanti selalu naik ke atas. Di daerah-daerah di Jawa ada perbezaan kecil, beberapa dijelaskan dibawah, tetapi kebanyakannya sama.
             Upacara panggih ini, dimulai dengan sawat-sawatan ataupun balangan gantal sirih. Pengantin lelaki dan perempuan saling melempar daun sirih. Maknanya bertemu perasaan (melempar hati), dan dianggap waktu yang menyenangkan. Tetapi dahulu acara ini berasal dari kepercayaan bahawa daun sirih boleh membuat makhluk yang menyamar sebagai pengantin boleh kembali kepada bentuk asalnya.
             Kemudian dimulakan upacara wiji dadi iaitu pengantin lelaki meletakkan telur ayam kampung pada dahi dirinya sendiri dan dahi pengantin perempuan dan kemudian melempar telur tersebut supaya pecah, ini melambangkan pemikiran kedua pengantin menjadi satu supaya boleh mengatasi masalah. Acara ini menunjukkan kesucian perempuan, bahawa dia masih gadis dan sebagai simbol mengembangkan keturunan bahawa dia akan menjadi ayah. Kakinya dibasuh dengan air bunga setaman, berisi bunga melati, bunga mawar dan bunga kenanga. Di bersihkan oleh pengantin perempuan yang duduk di depan lelaki. Ini melambangkan bahawa perempuan menghormati suaminya dan bahawa dia tetap setia dan tetap sedia melayani suaminya.
        Lalu kedua mempelai bersalaman, berpegangan tangan dengan jari kelingking, dan ibu pengantin perempuan menutup bahu keduanya dengan kain selendang bewarna putih dan merah. Warna merah melambangkan gula merah dan putih melambangkan kelapa kerana banyak digunakan dalam makanan. Pengantin dihantar oleh ayahnya ke kerusi pelamin, lambang ayahnya menunjukkan kepada pasangan mempelai jalan hidup yang baik supaya bahagia, dan ibu memberi semangat.
     Kedua pengantin duduk di pangkuan ayah pengantin perempuan, perempuan di kaki kiri, manakala lelaki di kaki kanan. Ibu pengantin perempuan bertanya kepada suaminya siapa yang lebih berat dan dia bertanya mereka sama sahaja. Ini adalah simbol kepentingan bersama, tidak ada perbezaan diantara anak sendiri dan menantu.
      Kemudian ada acara kacar-kucur. Pengantin lelaki memberikan beras, kacang dan duit receh yang dibungkus dalam kain bewarna merah dan putih kepada wanita, seterusnya diberikan kepada orang tuanya. ,maksudnya suami akan memberi hasil kerja atau kekayaan kepada isterinya untuk disimpan.  
Akhirnya, pasangan pengantin makan bersama dalam acara dahar klima, biasanya nasi kuning dan lauk pauk dan bermacam-macam makanan misalnya telur dadar, tempe kering, bergedel, abon dan lain-lain. Pertama, pengantin lelaki memberi makanan kepada isterinya dan kemudian pengantin perempuan memberi makanan kepada suaminya dan terus menyuap bersama. Acara ini melambangkan bahawa mereka saling memberi dan menerima bahawa hasil rezeki akan dipakai bersama.
 Ditambah dengan acara biasa, kalau penggantin perempuan adalah anak pertama atau anak terakhir, ada upacara lain. Jika dia anak pertama minuman terbuat dari kelapa hijau yang di minum oleh ayah dan ibunya dan diikuti pasangan pengantin. Ibu pengantin perempuan bertanya kepada ayahnya bagaimana rasanya dan dia menjawab rasa segar dan enak, tidak ada yang kurang. Dia menjawab begitu agar rumah tangga selalu segar. Jika pengantin perempuan anak terakhir, jadi ada duit yang dibagikan kepada saudara-mara pengantin perempuan.
Upacara ini diselesaikan dengan pasangan pengantin meminta doa restu dari kedua orang tua. Jika menurut upacara pernikahan Jawa Timur, sebelum uapacara panggih dimulai pengantin lelaki membawa ayam untuk diberi kepada tunangan. Pengantin lelaki berbicara dan berkata kepada wakil perempuan bahawa dia mencari jodoh untuk ayamnya. Kemudian, ayam diberikan kepada wakil perempuan dan kedua pengantin baru boleh berjumpa.[19]

·         Upacara Nincak Endog

            Upacara ini yaitu dinamakan juga injak telur. Pengantin lelaki berdiri di tangga dan pengantin perempuan berdiri di anak tangga satu tingkat lebih tinggi. Antara bahan untuk upacara ini ialah :

1.         Tujuh tangkai sagar – sifatnya keras, tidak mudah patah iaitu peringantan kepada kedua pengantin agar jangan cepat marah keranan mengakibatkan hidup yang tidak harmoni.
2.         Telur ayam – melambangkan keinginan untuk menjadi orang yang bertanggungjawab dan keinginan isteri utuk mengikut bimbingan suami.
3.         Pelita dengan tujuh sumbu – untuk menerangkan cara mengurus rumah tangga supaya keduanya asah, asuh dan kasih.
4.         Potongan bambu yang kosong – jangan sampai kosong, harus berilmu
5.         Kendhi berisi air bening – sebagai alat pembersih dan pendingin untuk membuat suasana yang baik.
6.         Papan – untuk memijak telur. Lelaki atau perempuan yang belum bernikah tidak boleh melangkahi papan kerana kepercayaan kalau terjadi mereka tidak akan dapat jodoh. Tetapi yang sudah menikah harus melangkahi papan untuk melambangkan isteri harus mengikuti bimbingan suaminya.


            Pengantin lelaki memegang pelita yang dinyalakan dan pengantin perempuan membakar tujuh tangkai sagar dengan apinya. Api dimatikan, selanjutnya sagar dipatahkan dan dibuang. Kemudian mempelai lelaki memijak telur sampai pecah dan kakinya dibersihkan oleh mempelai wanita. Lalu kedua pengantin melangkahi papan tersebut bersama. Pengantin perempuan masuk rumah tetapi pengantin lelaki menunggu diluar untuk upacara berikutnya.
     Pengantin lelaki mengetuk pintu tiga kali untuk memulai upacara buka pintu. Pengantin perempuan menjawab dengan pertanyaan san diteruskan dengan tanya jawab syair tertentu dan akhir pengantin perempuan meminta kepada suaminya untuk membacakan doa. Doa ini merupakan janji keduanya akan tetap setia. Akhirnya pengantin lelaki boleh masuk kerumah.  
          Dalam upacara huap lingkung kedua mempelai makan bersama. Pengantin lelaki melingkarkan tangan kananya ke tengkuk pengantin perempuan begitu juga sebaliknya. Mereka saling memberi makanan tiga kali dan lalu memberi minuman. Kemudian adalah rebutan ayam. Kedua mempelai memegang kaki ayam dan menarik sampai terbahagi dua . siapa dapat bahagian paling besar akan dapat rezeki yang paling besar. Upacara ini juga bermakna kedua mempelai harus bekerjasama untuk mencari rezeki.[20]

MAJLIS RESEPSI

        Pada sore (petang) atau malam sesudah upacara pernikahan resepsi diselenggarakan untuk merayakan pernikahan. Pasangan suami-isteri yang baru menikah memasuki ruangan yang disediakan untuk resepsi dengan upacara kirab. Pertama, cucuking lampah, serang sebagai penunjuk jalan, masuk dan lalu pasangan pengantin didahului patah sakembar, dua orang budak perempuan berpakaian kembar. Pasangan pengantin diikuti kelompok perumpuan yang terdiri adik dan  saudara perempuan yang belum bernikah, orang tua pengantin dan keluarga lain.

        Kalau ada hiburan biasanya merupakan tarian tradisional untuk sambutan sahaja atau muzik gamelan yang mengiringi selama resepsi. Tetamu yang diundang memberi hadiah, menandatangani buku tamu dan memberi salam dan selamat kepada pengantin suami-isteri baru. Makanan yang disajikan dan tetamu diterima selama kurang lebih dua jam, tergantung kepada jumlah yang hadir. Akhirnya upacara pernikahan selesai dan pasangan suami-isteri pulang untuk mulai kehidupan bersama.[21]    

MAKNA TERSIRAT SIMBOL PEMAKAIAN BATIK DALAM ADAT ISTIADAT WALIMAH MASYARAKAT JAWA
       
           Dalam perbahasan ini, hanya akan di ketengahkan makna dari segi tata busana yang di kenakan oleh sepasang pengantin untuk melihat makna-makna disebalik pakaian yang digunakan dan upacara yang berkait dengan tata rias pengantinnya. Antara pakaian yang sering digunakan masyarakat Jawa dalam istiadat perkahwinan mereka ialah :

·           Batik Grompol

         Asal makna batik grompol ini ialah dompol-grombol membawa erti kumpulan barang. Nama bentuk cincin permata atau sesuatu pengharapan si pemakai di dalam kehidupannya diibaratkan sebuah pohon yang penuh dengan bunga dan sarat dengan buahan. Corak motif bunga ada enam yang keseluruhannya membawa maksud Tuhan sentiasa melimpahkan rahmat dan anugerah kepada si pemakai, agar selalu hidup tenteram, banyak rezeki, banyak anak, hidup aman dan sejahtera selamanya. Sesuai dengan fungsinya dalam upacara perkahwinan, tempatnya digunakan semasa siraman oleh calon pengantin.

·          Batik Truntum

Batik Truntum menggambarkan bunga dilihat dari depan terletak pada bidang berbentuk segi empat tempat. Truntum berasal dari bahasa (Jawa) yang bermaksud tumbuh lagi. Taruntum memliki erti sentiasa tumbuh, bersemi dan semarak lagi. Pola batik Truntum menggambarkan sebuah rangkaian bunga-bunga kecil berserta sari-sarinya ibarat bunga melati yang sedang mekar dan berkembang. Suatu pengaharapan bagi si pemakai supaya mempunyai hubungan yang harmoni, kasih sayang, baik kehidupan suami isteri, anak hormat kepada orang tua dan keluarga.[22]

·          Batik Semen Ageng

         Pemakaian batik ini adalah mempunyai erti pucuk dan tunas. Bererti tumbuhnya tanaman sehingga membuat indahnya alam. Pola Batik Semen Ageng ini mempunyai unsur-unsur seperti perahu yang bawa erti dunia bawah air menggambarkan lapang hati dan lapang dada. Pohon hayat menggambarkan makna kehidupan dan kemakmuran. Simbol garuda yang membawa erti agar mempunyai sifat berani dan tabah. Acara pemakaian ini di kenakan oleh pengantin lelaki dan wanita dalam upacara panggih.

      Tatarias pengantin Jawa mempunyai simbol-simbol yang berkaitan dengan falsafah hidup orang  Jawa yang bernilai tinggi dan bermakna dalam masyarakat Jawa. Percaya dan meyakininya bahawa makna yang terkandung dalam lambang tata rias pakaian pengantin khususnya dalam pemakaian batik dengan cara terlalu percaya (tidak sembarangan), kerana bagi mereka hal ini mempengaruhi kehidupan mereka di masa hadapan. Bukan sekadar bermakna namun menjadikan orang itu bersikap sesuai dengan lambang dan maknanya.[23]
 
HIDANGAN MAKANAN WALIMATUL URUS MASYARAKAT JAWA

        Makanan adalah adat yang rasmi yang ditentukan untuk disajikan dalam upacara adat sesebuah masyarakat antara salah satunya dalam majlis perkahwinan. Makanan yang disajikan di dalam adat walimah masyarakat Jawa seperti berikut :

1.         Makanan Yang Dihidangkan  Sebelum Upacara Perkahwinan

 Makanan yang dibahagikan untuk ahli keluarga
        Makanan yang dibahagikan untuk keluarga terdekat terdiri dari : nasi putih, rendang daging, gulai nangka, mee goreng kering dan keropok. Cara pembahagiannya pula ketika dihantar hidangan makanan itu tidak ditutup dengan bekas sebaliknya hanya tutup menggunakan daun pisang.

 Acara Slameten (kesyukuran)

        Upacara slameten merupakan acara bersyukur kepada tuhan yang Maha Esa, dan semoga seterusnya moga dilancarkan segala urusan sampai selesai upacara perkahwinan. Adapun hidangan yang di sajikan seperti : nasi putih dan lauk-pauk, pelengkapnya lengkong Jawa, bubur merah dan putih.

·                Acara Marhaban

        Acara Marhaban adalah suatu bacaan selawat keatas Nabi S.A.W, pembacaan Al-Quran dan ritual pemberian bunga dan bedak tabor kepada sepasang pengantin dan diakhiri dengan makan bersama. Makanan yang disajikan adalah bukan salah satu adat pada upacara perkahwinan.[24]

2.         Makanan Yang Dihidangkan Saat Upacara Perkahwinan

 Makanan Yang Dihidangkan Untuk Pengantin

         Makanan yang dihidangkan pada malam panggih temetan adalah nasi kuning dan pelengkapnya nasi putih serunding, mee goreng kering dan minuman adalah air putih.

·                 Makanan Yang Dihidangkan Untuk Tetamu Undangan

      Makanan yang dihidangkan ada dua jenis. Pertama, makanan yang biasa-biasa seperti wajik, kembang Loyang, jenang dan sebagainya. Kerana pengolahan mengikut adat lama terlalu banyak, kini pengolahan makanannya dimudahkan.

3.         Makanan Adat Pada Majlis Penutup Perkahwinan

·                    Makanan Yang Dihidangkan Untuk Upacara Penutup

    Setelah semua majlis selesai dengan jayanya, maka acara yang berikutnya adalah dengan menyajikan bubur sumsum yang rutin dibagikan sebagai penutup pada acara majlis perkahwinan. Bedasarkan penelitian makanan yang diberi sebagai makanan penutup tidak sama rata.[25]
 
PENUTUP

             Kesimpulannya, setelah melihat adat istiadat perkahwinan masyarakat Jawa, di sini kita dapat lihat bahawa sesebuah bangsa yang bertamadun boleh dikenali melalui tingkah laku, budaya dan adat istiadat. Adat istiadat merupakan tingkah laku sosial, peraturan, cara mereka berfikir dan cara bertindak sesebuah masyarakat yang terbentuk setelah dilakukan berulang kali dengan ditambah menurut keperluan, cara berfikir dan cara bertindak masyarakat tersebut.
       Adat sangat memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan masyarakat Jawa khusunya kerana ia di anggap sebagai satu peraturan. Adat yang diamalkan oleh masyarakat Jawa ini sedikit sebanyak telah dipengaruhi oleh unsur Hindu. Namun ada juga adat yang berkaitan dengan hukum syarak.
           Selain itu, pengaruh-pengaruh adat yang diamalkan oleh golongan nenek moyang kita yang sangat berpengalaman amatlah begitu rapi. Ini telah menjadi satu kebanggaan kepada generasi yang akan datang kerana warisan yang terus diamalkan itu menjadi suasana perkahwinan itu bertambah meriah.
          Akhir kata, pengaruh adat dalam masyarakat amatlah kuat sebagai panduan dan pedoman kepada generasi akan datng. Berbagai-bagai aturcara yang dilakukan oleh masyarakat Jawa ini. Ini adalah untuk menjadikan majlis perkahwinan itu suatu hari yang paling bersejarah bagi kedua raja sehari, keluarga, kedua belah pihak dan seterusnya saudara mara dan sahabat handai.

 RUJUKAN

1.         Al-Quran.
2.         As-Sunnah.
3.         Fiqh Islam Mazhab Syafie, Syeikh Ahmad Bin Husain Al-Isfahani, Cetakan Pertama 2015, Terbitan Al-Hidayah Publicatian.
4.         Panduan Fiqh Lengkap, Jilid 2, ‘Abdul ‘Azhim Bin Badawi Al-Khalafi, Cetakan Pertama Syawal 1426 H, Terbitan Pustaka Ibnu Katsir.
5.         Ritual Dan Tradisi Islam Jawa, K.H Muhammad Sholikin, Cetakan Pertama 2010, Terbitan Narasi.
6.         Lets Get Married, Panduan Lengkap Menuju Resepsi Pernikahan, Cetakan Jakarta 2007, Terbitan Swijaya.
7.         Soal Jawab Tentang Nikah Kahwin, Mohammad Nidzam Abdul Kadir, Cetakan Kedua Oktober 2008, Terbitan Telaga Biru SDN.BHD
8.         Orang Sumber, Jamilah Binti Ahmad, Kluang Johor.
9.         Orang Sumber, Tumirah Binti Wagiman, Kluang Johor.
10.     Orang Sumber, Rosliza Binti Husin, Pasir Gudang Johor.
11.     Mufti Melaka.gov.my.
12.     Mypustaka islam.com.my.
13.     Fitrah islami.blogspot.my.
14.     Hasil Kajian (pdf) Nur Syahira Binti Ahmad Sarafi (Adat Istiadat Perkahwinan Jawa), Diploma Pengajian Islam Jabatan Syariah, Akedemi Islam Kolej Universiti Antarabangsa Selangor, 2013.
15.     Hasil Kajian (pdf)  Rebecca Adams (upacara pernikahan Jawa), Universiti Muhammadiyyah Malang, Jawa Timur.
16.     Hasil Kajian (pdf) Widyabakti Sabatari (Busana Pengantin Masyarkat Jawa), Jurusan PTBB UNY.
17.     Hasil Kajian (pdf) Hendro Aryantoyo ( Busana Gaya Moden), Jurusan Seni Rupa, Universiti Negeri Surabaya.


[1] Mufti Melaka.gov.my
[2] Al-Quran, surah An-Nahl, ayat 72
[3] Panduan Fiqh Lengkap, jilid 2, m/s 218 
[4] Mufti Melaka.gov.my
[5] My Pustaka Islam.com.my
[6] Fiqh Islam Mazhab Syafie, m/s 175
[7] Panduan Fiqh Lengkap, Jilid 2, m/s 217-218
[8] Mufti Melaka.gov.my
[9] Panduan Fiqh Lengkap,  jilid 2,  m/s 220
[10] Pdf nur syahira kuis, m/s 35
[11] Mufti Melaka.gov.my
[12] Jurnal PPG Kajian etnik Jawa, m/s 13
[13] Fitrah Islami.blogspot.my
[14] Pdf Adam fakulti FISIP Universiti Muhammadiyyah Jawa Timur
[15] Ritual dan tradisi Islam Jawa, m/s 26-27
[16] Orang Sumber, Jamilah Binti Ahmad
[17] Ritual Dan Tradisi Islam Jawa, m/s 27
[18] Ilmu Kearifan Jawa m/s 9
[19] Pdf Adam fakulti FISIP Universiti Muhammadiyyah Jawa Timur
[20] Orang Sumber, Tumirah binti Wagiman
[21] Lets Get married, m/s 35
[22] Pdf widyabakti, majalah Busana Pengantin
[23] Pdf Hendro Artoyo, universiti Negeri Surabaya
[24] Orang sumber, Rosliza Binti Husin
[25] Ritual Dan Tradisi Islam Jawa m/s 30

Comments

Popular Posts